Nocturne van de Brusselse musea - 18.05.2023

Op donderdag 18 mei sluit Museum Kunst en Geschiedenis, samen met de andere musea op de Jubelparksite, de reeks nocturnes af die van start gaat op 13 april. Het wordt een finissage om niet te missen.

VRIJ BEZOEK VAN DE TENTOONSTELLING ‘Expeditie Egypte’
17u > 22u

Duik in de geschiedenis van twee eeuwen fascinerende archeologische ontdekkingen in het Land van de Farao’s en de vorming van de Egyptische collectie van het Museum voor Kunst en Geschiedenis. Bijna 200 objecten uit de collecties worden gepresenteerd, sommige voor de allereerste keer! De objecten gaan in dialoog met de werken van Sara Sallam, een kunstenares die de hedendaagse Egyptische culturele identiteit verkent en de geschiedenis en betekenis van de egyptologie in vraag stelt.

STANDING GUIDES
→ doorlopend

In de tentoonstelling Expeditie Egypte wachten gepassioneerde gidsen je op om de tentoongestelde stukken te bespreken en al je vragen te beantwoorden.

BEHIND THE SCENES
Screening - SURA  صورة Inkijk op het fotoarchief uit de pioniersjaren van de egyptologie

→ 18:00 (FR) / 19:00 (NL) / 20:00 (EN)
Beperkt aantal plaatsen, kom 15 min op voorhand

Een unieke becommentarieerde inkijk in een selectie uit de 14.000 fotografische glasnegatieven die de Belgische egyptoloog Jean Capart en zijn medewerkers maakten tijdens hun expedities. Met een scherp oog voor fotografie documenteerden zij het land aan de Nijl in al zijn facetten. Je ontdekt er onder meer de officiële opening van de grafkamer van Toetanchamon in 1923, maar ook de dramatische landschappen, oude monumenten en het dagelijkse leven van Egypte in al zijn verscheidenheid.

EXTRA-MUROS
rondleiding WHI – Autoworld – Museum Kunst & Geschiedenis

→ 17:30 (NL) / 17:30 (FR)
→ 19:30 (NL) / 19:30 (FR)

Beperkt aantal plaatsen, reservering & plaats van afspraak aan de receptie van het Koninklijk Legermuseum (duur 2u)

Maak in 2 uur kennis met drie Jubelparkmusea. Deze rondleiding brengt je vanuit het Legermuseum (WHI), naar Autoworld, om af te sluiten in Museum A&H, waar u kort maar krachtig kennismaakt met de tentoonstelling Expeditie Egypte. Verwacht u aan een culturele speeddate, een stevige wandeling én heel veel goesting om nadien om in alle rust deze musea en hun collecties beter te leren kennen.

EXTRA-MUROS I Paviljoen der Menselijke Driften
-> participatieve artistieke performances om 18:00, 19:00 & 20:00 (duur ca. 20min)
->  vrij bezoek tussen 17:00 tot 21:45 (behalve op de momenten dat de artistieke performances plaats vinden)
Om veiligheidsredenen kunnen max. 45 personen tegelijk het Paviljoen binnen

Samen met de bezoekers laten de kunstenaars van BARRA Movement het licht schijnen op de passies, de verhalen en geruchten achter het bas-reliëf van de menselijke driften in het Horta Paviljoen. Met woorden, verhalen, stenen en zang doen zij het marmeren bas-reliëf op onverwachte manier weerklinken.

Deze activiteit is een artistieke performance is, speciaal ontworpen in het kader van de Nocturnes. Het is geen klassieke rondleiding van het paviljoen.

Een project van de vzw Horizon 50/200 in samenwerking met Museum Kunst & Geschiedenis. Met de steun van de Nationale Loterij.

Tickets & reserveringen? -> ici