Antony Gormley & Diana Campbell in conversatie

Het Museum Kunst & Geschiedenis nodigt Antony Gormley uit als eerste spreker van de Art & History Lectures. Deze nieuwe lezingenreeks wil vooraanstaande internationale kunstenaars en onderzoekers een podium geven om hun ideeën over en kijk op kunst en geschiedenis te delen.

De Britse kunstenaar Antony Gormley is bij het grote publiek bekend dankzij iconische sculpturen in de publieke ruimte als Angel of the North (Gateshead, Verenigd Koninkrijk), Exposure (Lelystad, Nederland) of Event Horizon (verschillende locaties wereldwijd). Recente tentoonstellingen vonden plaats in the Royal Academy in Londen (2019), Galleria degli Uffizi in Firenze (2019) en Museum Voorlinden in Wassenaar (2022). De kunstenaar, laureaat van de Turner Prize in 1994, heeft momenteel een solotentoonstelling met nieuw werk lopen bij Xavier Hufkens in Brussel.

Centraal in Gormleys veertigjarige carrière staat het menselijk lichaam. Schommelend tussen figuratie en abstractie gebruikt Gormley zijn eigen lichaam als instrument en materiaal voor zijn artistiek onderzoek. Zijn werk stelt fundamentele vragen over de mens in relatie tot de natuur, de kosmos en de geleefde tijd. Gormley, die kunst, kunstgeschiedenis, antropologie en archeologie studeerde, ziet kunst als een hulpmiddel om te overleven in een wereld die steeds onzekerder is geworden—

“Wat is de aard van de plek waarop wij leven? Wat kunnen wij, die leven in een lichaam, doen als soeverein individu? Misschien ligt vandaag de grootste uitdaging voor het succes van de menselijke soort in het opnieuw aanleren van onze inbedding in de biosfeer. Met mijn tentoonstelling wil ik de vraag stellen naar de aarding van onze ervaring (the grounding of our experience) en de aarding van het bewustzijn in het lichaam (the grounding of consciousness within the body). Ik wil ook de functie van kunst als grond van de wereld (ground of the world) onderzoeken. Wat is het doel van kunst? Elke tentoonstelling bevat deze vraag. Vandaag wordt kunst verhandeld en geïnstitutionaliseerd. I am very keen to hand it back to life.”

Gormley gelooft niet dat de dominante narratieven van de westerse kunst het hele verhaal van de materiële culturen van de mensheid vertellen. Hij gelooft dat de kunstgeschiedenis gehercontextualiseerd moet worden om rekening te houden met de talloze bronnen en narratieven die wereldwijd circuleren. Zo moedigt Gormleys werk de kijkers aan om het met hun gedeelde ervaring en verhalen te benaderen, net zoals het Museum Kunst & Geschiedenis dat doet.

Voor zijn lezing in het museum zal Antony Gormley in gesprek gaan met Diana Campbell, hoofdcurator van Dhaka Art Summit en artistiek directeur van de Samdani Art Foundation in Bangladesh.

LEZING IN HET ENGELS – GRATIS TOEGANG – RESERVATIE VEREIST

Art & History Lectures – Antony Gormley & Diana Campbell in Conversatie
Vrijdag 9 december om 20:00 (deuren open om 19:30)
Gratis parkeren mogelijk - Bereikbaar met het openbaar vervoer