A&H Sunday - Expedition Egypt

A&H Sunday (2/6)
Girl Power: honderd jaar vrouwelijke egyptologen in het museum

Luc Delvaux (in het FR)
Het gouden tijdperk van de Belgische Egyptologie: Jean Capart en de twee Marcelles (Werbrouck en Baud)

De periode waarin Jean Capart conservator was van de Egyptische verzameling van de KMKG, was een gouden tijdperk voor de Belgische Egyptologie. Het vrouwelijke professionele entourage van Capart, zowel in het museum als in de Egyptologische Stichting Koningin Elisabeth, speelt een belangrijke rol in deze opbloei, in een tijdperk waarin de Egyptologie nog een bijna exclusief mannelijke wetenschap was.

Luc Delvaux heeft een doctoraat in Oudheidstudies van de Université de Strasbourg. Hij heeft ook een Master in de filologie en oosterse geschiedenis (Egyptologie) en een Master in Godsdienststudies aan de Université Libre de Bruxelles, evenals een internationaal certificaat Afrikaanse Archeologie. Hij is conservator van de verzameling dynastiek en Grieks-Romeins Egypte van de KMKG en docent aan de Université Libre de Bruxelles. Het merendeel van zijn publicaties gaat over de kunst en de archeologie van het Nieuwe Rijk, maar ook over de reconstructie van de archeologisch herkomst van de objecten die in de KMKG bewaard worden.

Isabelle Therasse (in het FR)
Marcelle Baud en het graf van Nacht in de KMKG

Sinds 1928 herbergt de KMKG een kopie van de geschilderde decoratie van het graf van Nacht in Dra Aboe al-Naga (TT161, 18de dynastie). Jean Capart had de realisatie hiervan opgedragen aan de Franse Egyptologe en tekenares Marcelle Baud, een regelmatige medewerkster van de Belgische Capart, en verbonden aan het Institut français d’archéologie orientale (IFAO) in Caïro. Door de fragmentarische huidige toestand van het graf, is de facsimile ervan een waardevol historisch document geworden.

Isabelle Therasse is Egyptologe en wetenschappelijk medewerkster aan de KMKG.

Laurent Bavay (in het FR)
Aan de zijde van Jean Capart. De Belgische opgravingen in Elkab aan de hand van de briefwisseling van Violette Verhoogen

Januari 1937. Eindelijk heeft Jean Capart een van zijn grootste ambities waar kunnen maken: een Belgische archeologische opgraving in Egypte. Zijn keuze is gevallen op de site Elkab in Opper-Egypte, waar gedurende twee maanden een klein opgravingsteam, onder leiding van deze stichter van de Belgische Egyptologie, de stad-heiligdom van de godin Nechbet onderzoekt. Violette Verhoogen werkt er aan de zijde van Capart. Zij is verbonden aan het departement Griekse en Romeinse oudheden van de KMKG. Aan de hand van de brieven die zij aan haar ouders in Brussel schrijft, kunnen we de resultaten van de opgraving en het dagelijkse leven tijdens de zending volgen. Korte tijd voor haar overlijden werd deze rijke briefwisseling aan het museum geschonken.

Laurent Bavay is professor Egyptische archeologie aan de Université Libre de Bruxelles. Hij doet opzoekingen naar de necropolis van Thebe, waar hij sinds 2009 een gezamenlijke archeologische zending leidt van de ULB en de Université de Liège. Tussen 2015 en 2019 was hij directeur van het Institut français d’archéologie orientale (IFAO) in Caïro.FAO) au Caire.

Praktische info
Op zondag 25.06 van 10:30 tot 12:30

De lezingen zijn gratis en vinden plaats in de conferentiezaal van Museum A&H.
Reserveren kan via deze online of aan de kassa van het museum.
Voor een bezoek aan het museum of de tentoonstelling gelden de gewone toegangsprijzen.

Aansluitend bij A&H Sundays – Expedition Egypte is er in de namiddag een instaprondleidingen Meet the Curator / Luc Delvaux (FR) in de tentoonstelling. Meer info

De tentoonstelling Expeditie Egypte werd mede mogelijk gemaakt door de wetenschappelijke inzichten voortgekomen uit de onderzoeksprojecten Pyramids & Progress en Sura Project. Verschillende van de sprekers op de Art & History Sundays – Expedition Egypt waren als onderzoeker verbonden aan deze twee projecten.
In samenwerking met E­gyptologisch Genootschap Koningin Elisabeth