Kunstenares in residentie: expo La traversée de l’or blanc

Download brochure en plan

Brochure en plan van de tentoonstelling van Myriam Louyest - La traversée de l’or blanc

Download brochure en plan

Van donderdag 12.10.23 tot zaterdag 04.11.23

De afgietselwerkplaats van de Koninklijke Musea voor Kunst & Geschiedenis van Brussel is een van de geheimen van het Jubelpark. Ze werd 130 jaar geleden opgestart. Net als de gietateliers bij de nationale musea in Berlijn of bij het Louvre in Parijs, maakt de Brusselse werkplaats meesterwerken uit alle grote musea, monumenten en archeologische vindplaatsen in Europa na in gips. Die reproducties worden vervolgens gekocht door andere musea, kunstacademies, ondernemingen of particulieren uit België en soms ver daarbuiten.

Het is hier, op deze grootse plek, dat Myriam Louyestons uitnodigt om haar nieuwe project te komen ontdekken. Haar nieuwe creaties gaan er een dialoog aan met de historische museumcollectie.

Ze stelde al tentoon in het schitterende Maison Losseau in Bergen (2017), het Archief van de Stad Brussel (2019) en het koninklijk salon van station Brussel-Centraal (2021). Ook nu weer onthaalt ze ons op een unieke ontmoeting tussen erfgoed en haar werk.

La traversée de l’or blanc is een reis doorheen deze erfgoedplek waar gips, een goedkoop mineraal, wordt getransformeerd tot een kunstwerk. Tijdens het ronddwalen door het oude atelier en zijn opslagplaatsen, duiken her en der werken van de kunstenares op. De indrukwekkende verzameling gietvormen en de ambachtelijke handelingen van de meester-gieters vinden weerklank in haar allereerste collectie stukken die tot stand kwamen door gietwerk in glas, haar favoriete materiaal. Maar ze vond evengoed inspiratie op meer vertrouwd terrein, zoals de keuken of onze kinderherinneringen. Ze verkent de bijzondere eigenschappen van gips in zijn verschillende gedaantes : als poeder, vloeibaar of vast.

Daarnaast maakt de kunstenares gebruik van replica's die in de werkplaats werden gemaakt, zoals het Cycladische beeldje of het staande portret van keizer Septimius Severus. De originele versies daarvan staan in het museum. Door middel van textiel, glas, gips en licht reikt ze de bezoeker nieuwe mogelijkheden aan om de talrijke verhalen achter de duizend-en-een mysteries van deze unieke locatie te onthullen.

La traversée de l’or blanc-Myriam Louyest- glaswerk – foto Candice Athenais – 2023

Voyage au bord du monde -© Candice Athenais – 2021 - Koninklijk salon in het centraal station, Brussel

Openingsfeest :

13.10 (18:00-22:00) – Afgietselwerkplaats – KMKG

Open :

- Tijdens het feestweekend 130 jaar Afgietselwerkplaats:

opendeurdag en nocturne 13.10 (13:00-22:00)

opendeurweekend 14 & 15.10 (13:00-17:00)

- Van 12.10 tot 04.11: iedere dinsdag, donderdag en zaterdag (13:00-17:00), behalve donderdag 02.11

Ons evenement op andere  websites:

Prométhéa: https://www.promethea.be/fr/soutenir/les-projets-en-cours/la-traversee-de-lor-blanc/

Provincie Henegouwen: https://culture.hainaut.be/event/la-traversee-de-lor-blanc/