India, Pakistan, Afghanistan, Sri Lanka

Van de vroege stadsculturen die zich vanaf ongeveer -2500 in de Indusvallei ontwikkelden, bezit het Museum dierenbeeldjes, terracotta-godheden en geschematiseerde vrouwenfiguurtjes. De meerderheid werd opgegraven nabij Peshawar (in het huidige Pakistan) door onze archeologen, medio jaren 30 van de vorige eeuw. Enkele typische bronzen, meerdere rituele gebruiksvoorwerpen en verfijnde ivoorsnijkunst komen van Sri Lanka.

Gandhara

Verschillende beelden en fragmenten van steen of stuc komen uit het noorden en hebben betrekking op Boeddha, de stichter van het levensbeschouwende boeddhisme. Onder invloed van Grieks-Romeinse voorbeelden wordt Boeddha voor het eerst als een menselijke figuur afgebeeld. Deze stijl bloeide in de eerste eeuwen van onze tijdrekening en wordt genoemd naar het rijke cultuurgebied van Gandhara, gelegen op de grens van Afghanistan en Pakistan.

Boeddha, schist
Boeddha, Gandhara, 1e eeuw, Pakistan, schist

Hindoeïstische goden

De blikvanger in de zaal is het bronzen beeld van de hindoeïstische god Shiva, voorgesteld als ‘koning van de dans’. Dit meesterwerk werd in de 13e eeuw gemaakt in Zuid-India onder het bewind van de Cholavorsten. Het beeld wordt sfeervol omgeven door vier grote houten tempelkolommen van het einde van de 18e eeuw.

Dansende Shiva, brons
Dansende Shiva, 12e-13e eeuw, Zuid-India, brons