Georgië: een verhaal van ontmoetingen

27.10.23 18.02.24

Disque en or

europalia georgia

Dit najaar wijdt europalia een kunstenfestival aan Georgië. Vanaf 4 oktober 2023 presenteert Europalia in heel België een rijkgevuld programma met tentoonstellingen, performances, concerten, film-, dans- en theatervoorstellingen en literaire ontmoetingen. In deze context verwelkomt het Museum Kunst & Geschiedenis een erfgoedtentoonstelling over de kunst, cultuur en geschiedenis van Georgië beginnende met het neolithicum.

Gesitueerd langs handelswegen die verbonden waren met de Zijderoute en omringd door ambitieuze grootmachten met expansiedrang, was Georgië als verbindingspunt tussen Oost en West een plek voor ontmoetingen en uitwisselingen. Deze interacties beïnvloedden het culturele landschap. Het resultaat is een erfgoed van ongekende rijkdom.

Wijn, vuur & mythes

Al minstens 8000 jaar wordt in Georgië wijn geproduceerd. De wijntraditie vloeit samen met een geritualiseerde eetcultuur, gekenmerkt door een verfijnde keuken, die integraal deel uitmaakt van het erfgoed. Wijn is het oudste cultuurgoed van Georgië en dient als uitgangspunt van de tentoonstelling. De metallurgie – goud en brons – speelt eveneens een cruciale rol in de tentoonstelling. Vanaf de bronstijd werd verfijnde en weelderige edelsmeedkunst op het grondgebied van Georgië vervaardigd. Het is bovendien in Georgië dat de mythe van het Gulden Vlies zijn oorsprong vindt: de regio was bij de Grieken gekend om zijn grote rijkdom aan goud.

Na de Grieken, die er handelsposten vestigden, kruisten en confronteerden vele mogendheden elkaar op dit kleine maar begeerde gebied in de Kaukasus: Romeinen, Perzen, Arabieren, Byzantijnen, Mongolen en Ottomanen leverden een bijdrage aan de bijzondere smeltkroes van culturen maar lieten soms ook een pad van vernieling achter. Georgië, een christelijke natie sinds de 4e eeuw, worstelde om zich als land te vestigen tussen de omringende grootmachten. Het slaagde er glansrijk in tussen de 11e en 13e eeuw, de gouden eeuw van het verenigd Georgië, toen het land een culturele en economische bloei kende en onder het bewind van de emblematische koningin Tamar invloed won in het hele Midden-Oosten.

Curatoren van de tentoonstelling: Prof. Bernard Coulie & Prof. Nino Simonishvili
Co-curator: Marie-Eve Tesch

Koop een ticket

Gouden plaat

Gouden plaat, Gonio, 1e - 2e eeuw © Batumi archeological museum

Tiara

Tiara, -5e eeuw, Sairkhe Fine Arts Museum

Fragment van een stele

Fragment van een stele, 6e eeuw © Bryan Whitney / Georgian National Museum

Torso van een jonge man

Torso van een jonge man, Colchis, 200-100 v. Chr., Georgian National Museum © Robb Harrel, Arthur M. Sackler Gallery, Smithsonian

De ridder in het pantervel

Shota Rustaveli, De ridder in het pantervel, 1646 © National Center of Manuscripts

Activiteiten

• 16.11.23 Dagcursus in samenwerking met Amarant - Georgië: een verhaal van ontmoetingen
    meer info

• instaprondleidingen
    meer info

Tarieven
€18: volwassenen (19-64 jaar)
€12: seniors (65+), kaart Fed+, Riebedebie
€6: studenten (18+), personen met een handicap en hun begeleider, stadsgidsen van Brussel, werkzoekenden en begunstigenden van het leefloon, Belgisch onderwijzend personeel
gratis: 0 - 18 jaar, bezoeker op vertoon van een museumPASSmusées, pers op vertoon van een geldige perskaart

Praktische info voor de rondleidingen*
Volwassenen in groep
Prijs: €105 + ticket (15 pers. per groep)
Duur: 90 min

Schoolgroep
Prijs: €90 + ticket | gratis voor -18 jaar & 1 gratis begeleider (15 pers. per groep)
Duur: 90 min

Reserveer via dit formulier of bel +32 (0)2 741 73 02  (minstens drie weken op voorhand)

di - vr: 10.00 - 17.00
za - zo - feestdagen: 10.00 - 17.00
gesloten op maandag

De ticketverkoop eindigt om 16:00 (laatste toegang met ticket om 16:15). Het Museum sluit om 17:00, de expozalen sluiten vanaf 16:45.

*het programma en de tarieven zijn onderhevig aan veranderingen