Kunst en leefwereld van de Aboriginals

Before Time Began. Kunst en leefwereld van de Aboriginals

De Aboriginal cultuur gaat terug tot 65.000 jaar geleden en is een van de oudste ononderbroken culturen ter wereld. Hoe rijk ook, deze cultuur vond geen uiting in bouwwerken, geschreven teksten of verplaatsbare kunstwerken. De eeuwenoude kennis van het land wordt tot vandaag van generatie op generatie, uitsluitend via mondelinge overlevering, tijdens rituelen en ceremonies doorgegeven. Vanaf de jaren 1970 zullen ook andere technieken gebruikt worden door de Aboriginals om uiting te geven aan hun identiteit.
De ‘Droomtijd’ blijft hierin centraal.

De expo BEFORE TIME BEGAN neemt je mee in de boeiende en kleurrijke wereld van de Aboriginals. Experten schetsen de context en de cultuur die aan de basis liggen van al dat moois.

In samenwerking met Davidsfondsacademie

9:00  ontvangst met koffie
9:30  verwelkoming door Bruno Verbergt,
         algemeen directeur a.i. van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis

10:00 plenaire lezing - Georges Petitjean over de tentoonstelling Before Time Began
In Australië gaan de oudste sporen van kunst terug tot 20.000 jaar geleden. Aboriginal mensen geloven dat de vroege rotsschilderingen gemaakt werden tijdens de ‘Droom’. Verhalen uit deze nog steeds doorlopende parallelle scheppingsdimensie vormen ook nu nog het thema van de hedendaagse Aboriginal kunst.

Georges Petitjean is curator van de expo BEFORE TIME BEGAN en curator bij de Fondation Opale/Collection Bérengère Primat in Zwitserland.

11.15 - 12.30 keuzesessies

• Sessie 1 : De veerkracht van Aboriginal kunst
    Aboriginal kunst gaat ver terug in de tijd. Bijna had de kolonisatie ‘s werelds oudste ononderbroken cultuur vernietigd. De revitalisering van de Aboriginal kunst is daarom zo belangrijk. Met een eigentijdse verbeelding van hun mythologie maken Aboriginals connectie met de oerkracht van de Droomtijd en geven zij hun lotsbestemming opnieuw vorm.
    Pauline van der Zee (UGent) is curator Etnografische Verzameling van het Gents Universiteitsmuseum.
  • Sessie 2 : Scheppingsmythen en dodenriten bij de Tiwi Aborigines uit Noord-Australië
    De beeldende kunst van de Tiwi Aborigines vindt zijn oorsprong in dodenriten die een heropvoering van scheppingsmythen behelzen. In de riten moet een script - geërfd van de mythologische voorouder Purakupali - worden gevolgd, maar de deelnemers verbinden dit met hun eigen verhalen en persoonlijke ervaringen.
    Eric Venbrux is hoogleraar Religiewetenschappen aan de Radboud Universiteit te Nijmegen.
  • Sessie 3 : Kunstroof. Cultuurgoed met/zonder papieren (enkel sessie in de voormiddag!)
    Kunstroof is van alle tijden en vindt wereldwijd plaats. In de nasleep van veldslagen en oorlogen werden kunstschatten door overwinnaars meegenomen. Ook de kolonisatie betekende een aderlating voor de veroverde volkeren. Cultuurgoed uit Amerika, Afrika, Azië en Oceanië werd brutaal vernietigd of verdween richting Europa. En zo rijst de actuele vraag hoe restitutie en dekolonisatie mogelijk zijn. Zo ook in Australië.
    Joris Capenberghs is cultuurhistoricus & antropoloog.
  • Sessie 4 : Tentoonstellingsbezoek BEFORE TIME BEGAN
    Een gids neemt je mee doorheen de tentoonstelling.

12:30 - 13:30  broodjeslunch

14:00 - 15.15   herhaling keuzesessies 1, 2 of 4

15.30             afsluitend drankje

ca. 16:00       einde

Opgelet!Er zijn twee stappen noodzakelijk voor je inschrijving. Vooreerst schrijf je in via deze website. Daarnaast geef je aan welke sessies je verkiest via dit formulier.

Foto: Ancestors at Milmilingkan, 1994, by John Mawurndjul. Natural ochres on eucalyptus bark, 168 cm x 110 cm © Vincent Girier-Dufournier/Fondation Opale