campagnebeeld Heritage Days

Open Monumentendagen

Open Monumentendagen is toe aan haar 34ste editie, met als thema dit jaar Sporen van kolonisatie. Maak kennis met het rijke architecturale en museale erfgoed van de hoofdstad, vanuit een pertinent perspectief.

Een bezoek aan het Museum Kunst & Geschiedenis en een wandeling door het Jubelpark doen stilstaan bij het koloniale verleden van de prille staat België. In het museum staat een monumentaal ruiterstandbeeld van Leopold II. De geschiedenis van dit beeld en van het museum komen aan bod net als de ivoren voorwerpen uit de art nouveau collectie. Ook het park herbergt beelden en monumenten die rechtstreeks of onrechtstreeks met Congo te maken hebben. Thomas Vinçotte speelt als kunstenaar in dienst van de Staat een cruciale rol in de beeldvorming. Tijd om na te denken over ieders rol in het verleden en de mate waarin die doorwerkt tot op vandaag. Welkom.

Zaterdag en zondag om 10:30 en 14:30 met telkens een rondleiding in het FR, NL, EN (duur : 1u)

Vertrek: op de trappen voor de ingang van het Museum Kunst & Geschiedenis, Jubelpark 10 – Brussel

Reserveren verplicht. Maximaal 15 personen per vertrek.

In samenwerking met urban.brussels