Josef Hoffmann en de Wiener Werkstätte

Deze masterclass 'Josef Hoffmann en de Wiener Werkstätte' combineert een kaderende lezing over de Weense architect en ontwerper en een rondleiding in de expo: een verrassende en grondige inleving!

10:00-12:30 lezing
14:00-15:30 rondleiding in de tentoonstelling
docent & gids: Deeviet Caelen

Rond de eeuwwisseling start Josef Hoffmann als architect bij de Wiener Secession van Gustav Klimt. Hij ontwikkelt hier al snel een eigen beeldtaal die opgebouwd is uit geometrische vormen en waarbij vooral zijn vierkanten van zwarte en witte vlakken zijn handelsmerk worden.

Samen met Koloman Moser sticht Hoffmann in 1903 de Wiener Werkstätte: een coöperatieve van artiesten en ambachtslui met een uitgesproken herkenbare identiteit. Als reactie tegen de toenemende industrialisatie wordt alles ontworpen en met de hand gemaakt door de leden van de groep. Ze zijn actief in alle mogelijke domeinen: architectuur, meubels, keramiek, glas, boeken, posters, ansichtkaarten, tapijten, sieraden en mode. De WW houden hun zo herkenbare stijl vol in elke ontwikkelingsfase van een product – van het concept tot de marketing. Vandaag de dag worden originele gebruiksvoorwerpen van Hoffmann nog steeds te koop aangeboden op kunstbeurzen en worden sommige ontwerpen nog steeds geproduceerd door Alessi.

We bespreken zijn ontwerpen en gaan onder andere op zoek naar zijn inspiratiebronnen, die reiken van Japan tot in Glasgow. We besteden verder uitgebreid aandacht aan zijn belangrijkste architecturale realisaties zoals het Fledermaustheater, het Purkersdorf sanatorium en uiteraard het legendarische Palais Stoclet, het sluitstuk van de jugendstil. Daarvoor gebruiken we origineel beeldmateriaal uit het archief van het Weense Museum für Angewandte Kunst.

Tijdens de rondleiding in de retrospectieve tentoonstelling ‘Josef Hoffmann, In de ban van schoonheid’ krijg je de unieke gelegenheid om een kunstenaar te ontdekken voor wie schoonheid een absolute vereiste was voor individuele en sociale transformatie.

Hoffmann was een spilfiguur in het Weens Modernisme en de Wiener Werkstätte. De tijdloze schoonheid van zijn creaties toont niet enkel zijn belang als historische figuur, maar ook als bron van inspiratie. Elk onderdeel van de tentoonstelling is opgebouwd rond een of meer maquettes die dienstdoen als voorbeeld en referentiepunt voor constellaties meubelstukken, voorwerpen, ontwerpen, textiel en documenten.

Zo ontdek je de divers aspecten van de artistieke productie van Hoffmann – architectuur, design, decoratieve kunsten, scenografie, schrijfkunst of onderwijs – en krijg je meer inzicht in zijn idealen met aandacht voor de ideologische en sociale omstandigheden waaronder ze tot stand kwamen.

Deeviet Caelen studeerde Germaanse talen aan de Universiteit Antwerpen. Sinds geruime tijd legt hij zich toe op de architectuur en de toegepaste kunsten van het interbellum. Hij is museumgids in ondermeer Museum Kunst & Geschiedenis, Bozar, KMSKB en KMSKA en geeft les in de lerarenopleiding van Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen.

Vrij 8.12.23 van 10:00 tot 15:30.

Meer info en inschrijven? Contacteer Amarant