Josef Hoffmann/Adolf Loos en Josef Frank. Een Weens antagonisme in de moderne architectuur

De theoretische posities van waaruit Josef Hoffmann en Adolf Loos ontwerpen, lijken in hun tijd onverzoenbaar. De tegenstelling is het gevolg van een dieper liggend artistiek en cultureel antagonisme. Wenen rond 1900 was de plaats van prachtige kunstwerken: Klimt, Hofmannsthal, Richard Strauss - ook Hoffmann. Maar in dezelfde stad en tijd waren er ook Kokoschka, Karl Kraus, Schönberg, Wittgenstein, Freud - en Loos, die stelden dat kunst en cultuur niet zozeer over schoonheid als wel over waarheid gingen.

Dit antagonisme kan zelfs gevolgd worden tot in de recente Weense architectuurgeschiedenis in de tegenstelling tussen Hans Hollein tegenover arbeitsgruppe 4 en anderen. Laatstgenoemden  -Johannes Spalt en Fritz Kurrent - hebben er zelfs op gewezen dat Josef Frank, een halve generatie jonger dan Hoffmann en Loos, in staat was om een synthese van hun architecturale standpunten te creëren..

Hermann Czech is architect in Wenen. Hij studeerde bij Konrad Wachsmann en Ernst A. Plischke. Naast zijn heterogene architecturale werk publiceerde hij talrijke kritische en theoretische publicaties over architectuur. In zijn theorie ("architectuur is achtergrond") spelen de begrippen conversie en maniërisme een belangrijke rol.

Praktische info

Zondag 24.03 om 14:00

De lezing in het Engels is gratis en vindt plaats in de conferentiezaal van Museum A&H. Aanmelden kan online via de inschrijfknop of de dag bij het onthaal van Museum A&H als er nog vrije plaatsen zijn. Voor een bezoek aan het museum of de tentoonstelling gelden de gewone toegangsprijzen.

De tentoonstelling en het publieksprogramma worden ondersteund door het Oostenrijkse federale ministerie voor Kunst en Cultuur en het Oostenrijkse Kultur Forum in België.

Join online