Instaprondleiding - Georgië: een verhaal van ontmoetingen

Tijdens deze rondleiding maak je kennis met de lange geschiedenis van Georgië en de invloeden die het land gevormd hebben. Gelegen in de Kaukasus met toppen tot 5000 meter, tussen de Zwarte en Kaspische zee, is het land van in het prille begin een doorgeefluik van interculturele relaties tussen een veelheid aan volkeren die het land doorkruisen.

De homo erectus verspreidt zich 1,8 miljoen jaar geleden over dit Euraziatisch deel. De eerste proto-Georgische stammen manifesteren zich reeds in het neolithicum (-6e tot –5e millennium) en in de bronstijd kennen technieken als metaalbewerking een hoogtepunt. Handel tussen de Grieken en het Perzische Rijk, of later tussen de Romeinen en de Sassaniden brengt de prille Georgische staten in de economische en culturele belangensfeer van de tijd.
Tijdens de Romeinse overheersing wordt ook in Georgië het christendom geïntroduceerd. Vanaf de 4e eeuw worden de eerste kerken gebouwd. Kloosters en bekeringsijver geven een impuls aan de ontwikkeling van een eigen schrift. Er ontstaat een groeiende belangstelling voor eigen traditie en identiteit. Een eengemaakt koninkrijk Georgië is dan ook wat volgt in de middeleeuwen met een bloeiperiode van de 10e tot de 12e eeuw: steden, kloosters, kunst, cultuur, economie scheren hoge toppen.

Geprangd tussen de christelijke invloedssfeer van het Byzantijnse Rijk en de invloedssfeer van de islamitische rijken (Abbasiden en Mongolen) wordt Georgië regelmatig getroffen door invasies. Het rijk valt uiteen in verschillende staatjes. Toch blijft het land een christelijke buffer tussen de moslimrijken van de Ottomanen (noorden) en Safawiden (zuiden).

Op het einde van de 18e eeuw komt Georgië onder de bescherming van tsaristisch Rusland, wat een einde maakt aan de invasies van Turken en Perzen, maar ook een inboeten op taal, cultuur en tradities. Georgië wordt voor de eerste keer kort onafhankelijk in 1918. De beroemde Georgiër Jozef Stalin ligt mee aan de basis van de bezetting van Georgië 1921. Pas 70 jaar later herwint Georgië zijn onafhankelijkheid in de nadagen van de val van de Berlijnse muur en de ontmanteling van USSR. Tot op de dag van vandaag zijn delen van het land bezet door de Russen.

Via de materiële cultuur en de deskundige uitleg van de gids kom je het allemaal te weten.

Op zondag
29.10.23
5 & 19.11.23
3 & 17.12.23