Jeune femme debout, bois

Expeditie Egypte - dagevent ism Davidsfonds

Bewonder de tentoonstelling Expeditie Egypte en verdiep je in het achterliggende verhaal met Davidsfonds Academie.

De nieuwe expo verhaalt de geschiedenis van twee eeuwen fascinerende archeologische ontdekkingen in het land van de farao’s. In de 19e eeuw leefde er in België een levendige belangstelling voor het verleden van Egypte. Koninklijke en privégiften werden bewaard in het Museum voor Kunst & Geschiedenis in Brussel. In het begin van de 20e eeuw speelde de ambitieuze egyptoloog Jean Capart een onschatbare rol in de uitbreiding van de collectie en het wetenschappelijke onderzoek. Op een gegeven moment werd Brussel zelfs beschouwd als de wereldhoofdstad van de egyptologie. En zo behoort de uitzonderlijk rijke Egyptische verzameling van het museum tot de top van de Europese musea.

Athena Van der Perre vertelt meer over Capart en de totstandkoming van de collectie van het museum. Eugène Warmenbol toont aan welke vormen de egyptologie en egyptomanie in België in de 19e en 20e eeuw aannam. Maar hoe werden die objecten vergaard? Niet altijd op een koosjere manier, zo blijkt. Marleen Reynders vertelt meer over roverbendes en plunderaars in het Oude én recente Egypte. Een geleid bezoek door de tentoonstelling sluit de dag af.

Zaterdag 9.9.23 van 10:00 tot 16:45

10:00 ontvangst met koffie

10:30 lezing A. Van der Perre: Capart en de Egyptische collectie van de KMKG

11:30 lezing E. Warmenbol: Egyptologie en egyptomanie in België in de 19e en 20e eeuw

12:45 broodjeslunch

13:45 lezing M. Reynders: Egypte. Een onuitputtelijke schatkamer

15:15 tentoonstellingsbezoek met gids

16:45 einde

Over de sprekers
Athena Van der Perre behaalde haar doctoraat in de Egyptologie aan de KU Leuven met een studie over de kalksteengroeven uit de Amarna-periode in de Dayr al-Barsha-regio. Ze werkte mee in de KMKG aan de ontwikkeling van de multispectrale Portable Light Dome voor Egyptisch cultureel erfgoed en maakte deel uit van verschillende projecten over de geschiedenis van de Egyptische collectie van de KMKG. Momenteel is ze verbonden aan de KU Leuven als onderwijsassistent bij de vakgroep Archeologie/Egyptologie.

Eugène Warmenbol is professor aan de Université Libre de Bruxelles waar hij de leerstoel Europese Protohistorie bekleedt. Hij deed zowel in Syrië als in Egypte opgravingen, onder meer op de site van Elkab, de Belgische opgraving sinds 1937. Hij organiseerde meerdere tentoonstellingen, waaronder ‘Sfinx. De wachters van Egypte’ (ING, 2006) en ‘De egyptomanie sinds de 19de eeuw’ (Boghossianstichting, 2012).

Marleen Reynders is egyptoloog en musicoloog (KU Leuven). Ze geeft lezingen en gastcolleges in binnen- en buitenland en is auteur van verschillende boeken over het oude Egypte. Ze begeleidt voor Davidsfonds cultuurreizen naar Egypte.

€ 95 / 80 (leden Davidsfonds Academie)

ism Davidsfonds Brussel vzw