A&H Sunday - Expedition Egypt

A&H Sunday (1/5)
Het ontstaan van de Egyptische collectie van het museum:
over verzamelaars, Leopold II en opgravingen in het land van de farao’s

Eugène Warmenbol (in het FR)
Het ontstaan van de Egyptische verzameling van de KMKG: van ‘amateurkabinet’ tot publieke verzameling

De Egyptische verzameling van de KMKG vindt haar oorsprong in de ‘kabinetten’ die werden samengesteld door privéverzamelaars uit Egypte en Italië, of naar aanleiding van openbare veilingen. Faraonische artefacten waren tot in de jaren 1860 bijzonder gegeerde voorwerpen, waarvan de verspreiding gecontroleerd werd door de consuls-generaal van de Europese landen, waaronder die van België.

Eugène Warmenbol is professor aan de Université Libre de Bruxelles waar hij de leerstoel Europese Protohistorie bekleedt. Hij deed zowel in Syrië als in Egypte opgravingen, onder meer op de site van Elkab, de Belgische opgraving sinds 1937. Hij organiseerde meerdere tentoonstellingen, waaronder ‘Sfinx. De wachters van Egypte’ (ING, 2006) en ‘ De egyptomanie sinds de 19de eeuw’ (Boghossianstichting, 2012).

Dorian Vanhulle (in het FR)
Een voormalige koninklijke verzameling in de KMKG: De Egyptische oudheden van koning Leopold II

Deze lezing gaat op zoek naar de geschiedenis van de voormalige verzameling Egyptische oudheden van koning Leopold II, vanaf het ontstaan ervan tot de aankomst in het museum.

Dorian Vanhulle (F.R.S.-FNRS / Université Libre de Bruxelles) bestudeerde een tweehonderdtal oudheden uit de voormalige koninklijke verzameling in het kader van een postdoctoraat binnen het project 'Pyramids and Progress. Belgian expansionism and the making of Egyptology, 1830-1952' (Project EOS, F.R.S.-FNRS & FWO).

Athena Van der Perre (in het NL)
Track & Trace: bestemming Jubelpark: de Egyptische collectie van de KMKG en de Britse opgravingen (1899-1937)

De Egyptische collectie van de KMKG kende een monumentale groei tussen 1900 en 1947, onder de vakkundige leiding van de eerste Belgische Egyptoloog, Jean Capart (1877-1947). Duizenden van deze objecten zijn te linken aan Britse opgravingen in Egypte en Nubië. Deze lezing gaat dieper in op de herkomst van deze objecten en hoe ze in het museum terechtkwamen via het uitgebreide Brits-Belgisch netwerk van Capart.

Athena Van der Perre behaalde haar doctoraat in de Egyptologie aan de KU Leuven met een studie over de kalksteengroeven uit de Amarna-periode in de Dayr al-Barsha-regio. Ze werkte mee in de KMKG aan de ontwikkeling van de multispectrale Portable Light Dome voor Egyptisch cultureel erfgoed (2015-2017) en maakte deel uit van verschillende projecten over de geschiedenis van de Belgische Egyptologie, en in het bijzonder over de Egyptische collectie van de KMKG, tussen 2018 en 2023. Momenteel is ze verbonden aan de KU Leuven als onderwijsassistent bij de vakgroep Archeologie/Egyptologie.

Praktische info
Op zondag 4.06 van 10:30 tot 12:30

De lezingen zijn gratis en vinden plaats in de conferentiezaal van Museum A&H.
Reserveren kan via deze online of aan de kassa van het museum.
Voor een bezoek aan het museum of de tentoonstelling gelden de gewone toegangsprijzen.

Aansluitend bij A&H Sundays – Expedition Egypte is er in de namiddag een instaprondleidingen Meet the Curator / Sara Sallam (EN) in de tentoonstelling. Meer info

De tentoonstelling Expeditie Egypte werd mede mogelijk gemaakt door de wetenschappelijke inzichten voortgekomen uit de onderzoeksprojecten Pyramids & Progress en Sura Project. Verschillende van de sprekers op de Art & History Sundays – Expedition Egypt waren als onderzoeker verbonden aan deze twee projecten.
In samenwerking met E­gyptologisch Genootschap Koningin Elisabeth