Pers Unfolding Landscapes

Mei 2022. In het Silkeborg Art Center Bad (Denemarken) sluit de tentoonstelling Unfolding Landscapes - Landscape and Poetics in Contemporary Ukrainian Art haar deuren.

De door Rusland ontketende oorlog verhindert dat werken terugkeren naar Oekraïne, waardoor het lot van Oekraïense kunstenaars wordt verbonden met de tragedie van een heel volk.

Toen gingen in het hart van de Europese hoofdstad andere deuren open. Mensen, kunst en geschiedenis met elkaar verbinden in ruimtes van democratisering, inclusie en polyfonie: dat is de missie van het Museum voor Kunst en Geschiedenis. Het museum heeft niet geaarzeld om positief te reageren op het voorstel om de werken te herbergen. Deze tentoonstelling is mogelijk gemaakt door het initiatief en de steun van de Europese Dienst voor Extern Optreden van de Europese Unie (EDEO), die steeds meer belang hecht aan internationale cul­turele betrekkingen en zijn solidariteit met Oekraïne wil tonen.

De pas opgerichte vzw Horizon 50/200 wil met de Jubelparksite en haar instellingen (het Koninklijk Instituut voor Kunst­patrimonium, het Museum Kunst & Geschiedenis en het War Heritage Institute) de schepping betoveren, ruimtes voor dialoog en uitwisseling creëren en van het park een wemelende agora maken die openstaat voor een wereldstad waar het hart van Europa klopt. Een historische plek, waar nog steeds geschiedenis wordt geschreven. Op de weg naar het tweehonderdjarig bestaan van Belgie in 2030 krijgt deze ambitie vandaag vorm.

Unfolding Landscapes is een eerbetoon aan de Oekraïense beeldende kunst en verkent het landschap, de topografie, de psychogeografie en de cultuur van dit unieke land.

De tentoonstelling stelt 42 kunstenaars voor die vanaf de jaren 1960 tot nu werken, en omvat veel verschillende kunstvormen en media, van schilderkunst, beeldhouwkunst en installatie, tot tekenen, etsen, fotografie en videokunst.

De tentoonstelling presenteert een zeer dynamische en bloeiende Oekraïense kunstscène die ook de veranderingen in de samenleving in de recente geschiedenis op een zachte manier registreert. Elk kunstwerk, dat samengesteld werd vóór de tragische oorlog uitbrak in februari 2022, krijgt nu een nieuwe betekenis en gewicht. Met deze nieuwe presentatie in Brussel hopen de curatoren een gelegenheid te bieden om te leren en na te denken, en een hand te reiken naar diep begrip met onze Oekraïense buren. "Laten we ruimte maken voor de unieke stem van deze kunstenaars en voor de ontmoeting met de burgers van Brussel en Europa."

Museum Kunst & Geschiedenis
Jubelpark 10